Quizvraag 4096 Religie

Quizvraag Religie 4096

We openen met een religieus vraagje. De paternoster is intussen in onbruik geraakt, maar dit gebedssnoer is lange tijd letterlijk een leidraad geweest voor de Rooms-Katholieken. In het traditionele gebed met de paternoster werd het Onzevader 15 keer doorlopen, gevolgd door maar liefst 150 Weesgegroetjes. Wij zoeken de naam voor dit gebed, dat tegelijk ook een andere naam is voor de paternoster.

Goed zo !

Meer quizvragen over Religie

Quizvraag Religie

Hij was de eerstgeboren zoon van Abraham, hem gebaard door Hagar, de slavin van zijn vrouw Sara. Want Sara was onvruchtbaar, dus gaf ze haar slavin aan haar man zodat hij een kind met haar kon verwekken. In het boek Genesis staat dat hij werd geboren toen Abraham 86 jaar oud was. Je ziet voor ons mannen is het nooit telaat. Uiteindelijk werd hij en zijn moeder Hagar bij Abraham weggejaagd. Hij wordt beschouwd als de stamvader van de Arabische stammen. Graag de naam.

Bekijk antwoord

Quizvraag Religie

Reeks 5, voor 2 punten: Hun officiële Nederlandse naam is: De Prelatuur van het Heilig Kruis en van het Werk van God. Het is een éénheid binnen de Katholieke Kerk die gesticht werd in 1928 door de niet zo lang geleden heilig verklaarde Jozefmaria Escrivá. Die vatte het als volgt samen: Ons enige doel is ertoe bij te dragen dat er mannen en vrouwen van alle rassen en sociale klassen zijn die, te midden van de aardse gebeurtenissen en bezigheden, God en hun medemensen in en door hun dagelijkse arbeid willen beminnen en dienen. Het boek de Da Vinci code bracht hen opnieuw in de schrijnwerpers en ook van Boudewijn en Fabiola werd beweerd dat ze lid zouden zijn. Naam van de groepering?

Bekijk antwoord

Quizvraag Religie

Wat is de Arabische benaming voor een sluier die het gezicht bedekt en alleen de ogen vrijlaat?

Bekijk antwoord

Quizvraag Religie

We zoeken een hoge titel die gegeven wordt aan sjiitische geestelijken. Het betekent letterlijk "Teken van God". Hoe luidt deze titel, de hoogste graad van geleerdheid bij de sjiieten, en die ook gedragen wordt door de leider van Iran?

Bekijk antwoord

Quizvraag Religie

Heilig steeds de dag des Heren.

Geloof het of niet maar de zondagse eucharistieviering is zowaar één van de zeven sacramenten. En zo lukt het mij toch om de sacramenten in de kwis te smokkelen. Naast de Eucharistie zijn er ook het doopsel, het vormsel, het huwelijk, de priesterwijding en de ziekenzalving. Welk sacrament ben ik nog vergeten:

Bekijk antwoord

Quizvraag Religie

We zijn op zoek naar de belangrijkste en heiligste dag van het Joodse geloof. De dag wordt omschreven als de grote verzoendag. De dag valt op 10 tisjri op de joodse kalender en dat zal in 2017 plaatsvinden op 30 september. Op deze dag is het verboden om te eten en te drinken, zich te wassen en seksuele omgang te hebben. Ook mag de orthodoxe jood geen leren schoenen dragen. Zo laat hij zien dat hij de heiligheid van de aarde respecteert.

Bekijk antwoord

Quizvraag Religie

Reeks 1, voor 1 punt: De zogenaamde Pericope Adulterae, u wellicht beter bekend als het verhaal van Jezus en de overspelige vrouw, is een beroemde passage uit de Bijbel. De passage beschrijft een confrontatie tussen Jezus, de Schriftgeleerden en Farizeeën over de vraag of een vrouw, die op heterdaad betrapt is op overspel, gestenigd zou moeten worden. Welke legendarische woorden spreekt Jezus hier volgens hoofdstuk 8, vers 17 van het evangelie volgens Johannes, met als doel de menigte het hart in eigen boezem te laten steken?

Bekijk antwoord

Quizvraag Religie

Na de Hemelvaart van Jezus baden de apostelen 9 dagen en nachten om de komst van de Heilige Geest. Zo een periode van 9 dagen en 9 nachten bidden kennen we de dag van vandaag nog, meestal om een feestdag voor te bereiden of een gunst te verkrijgen van een heilige. Vaak branden we zelfs een kaars die negen dagen en nachten brandt, al dan niet met de afbeelding van de patroonheilige. Hoe wordt dit negendaags gebed genoemd in het Rooms-Katholieke geloof?

Bekijk antwoord